Има едно основно нещо, към което винаги съм се стремял в работа и което съм изисквал от хората, които водя.
“Бъди ефективен професионалист”.
Но какво значи това?
Вярвам, че професионализмът се свежда до три основни принципа. Мога да навляза в безкрай подробности за различните аспекти на професионалното поведение и ще засегнем някои от тези неща в следващите имейли от тази серия. Но усвоите ли наистина дълбоко тези три принципа, вярвам, че можете сами да изведете как е редно да се държите в почти всяка работна ситуация.
Три принципа – бъди честен, уважавай другите, постигай резултати. Ще се спрем по-подробно на тях в следващите издания, но сега ще ги очертая по-общо.
–
1. Бъди честен
Честността е първият и най-важен принцип.
Казваме истината. Правим го постоянно. Честността, във всичките ѝ форми, влияе изключително много на успеха в кариерата. Честни сме с останалите, но най-вече със себе си. Честността означава да казваш истината и да имаш поведение, отразяващо истината, дори когато може да има негативни последици за теб. Това е истинският тест. Лесно е да си честен, ако няма как да излъжеш или никой няма да разбере.
Честност най-вече със себе си.
Ако не можете да приемате обратна връзка от другите, ако сте прекалено дефанзивни, когато посочат ваша грешка, значи просто не сте напълно честни със себе си. Трябва да сте гладни за цялата информация, която можете да получите за подобряване на собственото си представяне. Приемете я, помислете коя е наистина релевантна, решете какви действия да предприемате и продължете напред.
Избягването на лъжа не е честност.
Може да си мислите, че сте много хитри в някои ситуации. Премълчавате, за да си спестите по-тежък разговор. Но това не е добра дългосрочна стратегия. Ако умишлено заблуждавате събеседника, значи не сте честни. Да залъгвате себе си с неоснователни оправдания също не е честност.
Честността се отнася за работата ти като цяло и за продуктите от твоята работа.
Докладите, които пишете. Данните, които предоставяте. Информацията, която споделяте на срещи. Честността към другите отдели, потребителите и партньорите. Не може да изключите неудобни данни от един доклад, само защото знаете, че никой няма да пита за тях. Понякога оправданието е, че не сте знаели. Може и така да е било, но това не е решение, нали? Със сигурност обаче да знаете и нарочно да пропуснете да включите важни данни е опасно и за вас, и за организацията.
Нищо неумерено
Ако нещо е конфиденциално или особено чувствително, запомнете следното – другите заслужават честни отговори само на въпросите, на които имат право да получат отговор. Разбира се, има моменти, когато няма да сте сигурни дали може или не може да се сподели дадена информация, но рано или късно ще намерите правилното равновесие. Първата стъпка е да попитате шефа си дали нещо е конфиденциално.
Честност с другите
Истински професионалните екипи не се различават от отборите в спорта, където хора с различни умения ги съчетават, за да постигне целият отбор успех. Изключителността се изисква от всеки един, но за постигането ѝ е необходима постоянна обратна връзка за ефективността. Не чакайте само мениджърът да дава обратна връзка на отбора. Изградете добри взаимоотношения с колегите си. Това ще ви даде възможност да давате обратна връзка и на тях, както и те на вас. Само отборите, в които има изключителни взаимоотношения, могат да поддържат високите стандарти за професионализъм като споделена ценност.
Има обаче безброй нюанси на честността с другите
Никога няма да работите в перфектен екип, затова трябва да се приспособявате. Това много често е заклеймявано като “офисна политика”. Но офисната политика е просто друго име за динамиката на човешкото общуване и сътрудничество. Директността не винаги е най-ефективният подход. Да кажеш пряко на шефа си, че е направил нещо глупаво, е глупаво само по себе си. Можете да сте честни, но и дипломатични. Има ефективни начини за общуване с различните хора и темата е много дълга. Но следващият принцип ще ви помогне да се справите с общуването в повечето случаи.
–
2. Уважавай другите
Дръж се с останалите с уважение
Отнасяйте се с уважение към колегите си в организацията. Няма никакво оправдание да се крещи, заплашва, напада, да карате другите да се страхуват, да говорите ядосано, заядливо или пасивно агресивно (особено популярно в днешно време). Такова поведение не е професионално и точка по въпроса.
Важи особено за тези, които са йерархично “под” вас
Властта и добротата могат да се съчетават, въпреки че рядко ще прочетете драматични статуси за това в социалните мрежи. Съчетавайте ги дори да прави работата ви малко по-трудна. Има моменти, в които човек чувства, че поправя някоя несправедливост или има друго оправдание да се държи грубо, например да спестява време в “спешна” ситуация. Но това са временни решения, които правят работата занапред по-трудна. Едно от задълженията ви като част от дадена организация е да поддържате дългосрочното ѝ съществуване. Да крадете от бъдещите колегиални отношения означава да нарушавате това задължение.
Уважението МОЖЕ (и трябва!) да включва прямост
Понякога да говориш с други хора за техни пропуски, грешки, непокрити стандарти може да се приеме като грубо, заядливо и нежелано. Да говориш за резултатите на други хора, изисква уважение. Можеш да поискаш от друг човек да подобри работата си по дипломатичен начин. В много случаи е най-добре да разделим проблема от човека – “Ако направим това по начин Х, ни вреди по начин Y, предлагам да го променим по начин Z, за да работи по-добре за нас.” Вариациите на този подход ще ви помогнат изключително много да посочвате проблеми и да прокарвате решения, без да засягате хората.
Но ако трябва да говорите пряко с колегата, тези три правила ще Ви помогнат в 99% от случаите.
1. Първо изградете добри взаимоотношения с колегите и те ще са много по-склонни да чуят нещата, които не са съвсем приятни. За изграждането на взаимоотношения ще отделим специално място в един от следващите бюлетини.
2. Общуването е това, което прави слушателят. Няма значение какво сте искали да кажете, важното е какво е чул човекът насреща. Колкото по-добри взаимоотношения имате с даден колега, толкова по-лесно той ще приема критиката като желание да му помогнете, а не като заяждане.
3. Изберете правилния подход.Първите две правила ще ви свършат работа в началото, но третото ще ви превърне в наистина ефективен в общуването професионалист. Това е умение за напреднали, освен за малцината, които имат вроден усет в общуването. Някои хора предпочитат да сте директни, други да сте многословни и заобиколни, трети пък ще реагират лошо без значение как им представите информацията. Научете се да наблюдавате колегите и да видите кой как общува. Образовайте се за човешките характери и стиловете на общуване. Усвоите ли тези неща, общуването се превръща в свръхсила, която ще ви служи цял живот.
Не си мислете, че сте извинени от споделянето на “неудобните” факти и от допринасяне за развитието на екипа, защото един човек е прекалено труден. Нещо, което често се случва е общуването в даден екип да се влошава заради един човек, който се държи по отровен начин. Това е проблем, който мениджърът трябва да реши, но винаги има начин да повлияете непряко – обсъдете кое не върви добре и предложете подобрения по дипломатичен начин, споделете само с мениджъра си, с ключови хора или с всички без “проблемния” човек. В много случаи можете да изолирате проблема по някакъв начин. Не оставяйте една гнила ябълка да пречи на отбора.
Резултати не се постигат без чужда помощ.
Не можете да успеете сами. Не можете да не обръщате внимание на другите, или да пренебрегвате техните нужди и да очаквате да поправите нещата по-нататък. Хората помнят как сте се отнесли с тях, особено ако не е добре. Колкото повече израстваме в кариерата, толкова по-важни стават взаимоотношенията с колегите за “вършенето на работата”. Ако съсипете взаимоотношенията още в началото, вредите на организацията и съсипвате собствените си шансове за напредък.
–
3. Постигай резултати
Това е нещото, което може би си мислихте, че трябва да бъде първо. И нека го напиша изрично – Без резултати, в най-лошия случай организацията фалира и всички остават без работа. Резултатите са това, за което сте наети на работа, най-важният ви приоритет. Може да сте най-честният и добър колега, но ако не постигате резултати, няма да имате особен успех в кариерата.
И все пак резултатите трябва да се случват само в съчетание почтеността и уважението към колегите. Ако гледаме единствено добрите резултати и пренебрегваме човешките отношения, отборът бързо ще се разпадне, което значи край на резултатите. Добрите отбори постигат едновременно резултати и сплотеност чрез взаимно уважение.
Работете здраво за постигане на резултатите.Ако не се стараете, няма да имате добри резултати. Ориентираността към резултатите е това, което ще ви донесе знанията, уменията и работната етика, които ще ви превърнат е в топ професионалист. Изисквайте от себе си най-добрата работа, на която сте способни. Упражнявайте се. Доброволствайте за нови задачи. Учете допълнително в почивните дни. Подготвяйте се за следващото ниво в кариерата си.
Бъдете най-яростният си критик. Работете здраво, но и умно. Така за 5 години ще сте много пред повечето си колеги като умения, а често и като позиция и заплащане.
- Изнесли сте презентация? – помислете къде сте се запънали или какво не са разбрали зрителите. Как следващия път ще се справите по-добре? Ще се упражните повече? Ще се образовате как да се правят по-добри презентации? Ще се запишете на курс за говорене пред хора? Попитайте колегите как е минало.
- Написали сте имейл, който е останал неразбран – научете как да пишете по-ефективно.
- Допуснали сте грешка? – Не се защитавайте, а поемете отговорност и веднага предложете как да се поправи и да не се повтаря.
- Мислете как да оптимизирате работата си или как да научите нови умения, които ще ви улеснят занапред.
Никой не ви е длъжен.
Изключително рядко е да попаднете на шеф, който иска да бъде ментор или на организация, която ще ви предостави наистина добро обучение и допълнително развитие. Да, би било добре, но рядко се случва. Суровата истина е, че всички топ професионалисти които познавам и които съм изучавал, са поели пълна отговорност за собственото си развитие. Да, супер е, когато организацията помага. Но ако не го прави – това е просто оправдание, че не предприемате действия за собственото си развитие. Не чакайте да ви отпуснат часове от работното време или да ви го платят, за да завършите някой курс за ключово ново умение. Имате време преди и след работа и през почивните дни. Знанията и уменията са за вас и ще останат с вас цял живот. За разлика от парите, тях не ги изяжда инфлацията. Погрижете се сами за тях, особено в началото на кариерата ви, когато нямате толкова семейни задължения и ученето е по-лесно.
Грижете се за себе си и за семейството си.
Повечето от нас работят, за да живеят все по-добре. Но кариерата е маратон, а не спринт. Да, понякога може да се налага да работите по 12-16 часа. Но това не е печеливша дългосрочна стратегия. За мен е напълно възможно да се грижиш за себе си и за семейството си и едновременно с това да си страхотен професионалист. Това не значи задължително да делите деня си на три части по точно 8 часа. Намерете равновесието, което работи за вас, но не ползвайте равновесието между живота и работата като оправдание за посредственост.
4. Но моят шеф и колеги не спазват тези принципи! Защо аз да ги следвам?
Това е като да питате защо да пазите чисто, след като някои хора си хвърлят боклуците на земята.
Въпросът е грешен!
Да, всички познаваме хора, които са се “уредили” на работа, в която не изискват кой знае какво от тях. Повечето от нас са имали или са слушали за “ужасни шефове”. Посредствените екипи са далеч по-често срещани от професионалните. Сблъскването с такива хора е неотменима част от живота.
Аз вярвам, че да си професионалист и да вършиш качествена работа са ценности сами за себе си. Много рано в живота реших, че щом ще прекарвам почти половината си време на работа, най-добре да извлека максималното. И наистина, професионализмът е колкото набор от умения, толкова и умствена нагласа. Повечето ситуации в работа можем да възприемаме положително или отрицателно, като възможности или като поводи за оплакване. Ако сме твърде вгледани в тарикатите, мързеливците и в търсенето на “несправедливост”, а не в увеличаването на собствените ни способности, никога няма да развием уменията и да заслужим да работим в наистина страхотен екип. Не се водете по лошите примери. Водете себе си към по-добро, без значение дали никой не ви следва.
Създадох CareerPro за да помагам на хора, които се отнасят сериозно към професионализма или които искат да се научат да мислят по този начин. Ако не съм ви убедил досега, може би този бюлетин не е подходящ за вас.
Ще отделя повече внимание на тези и други аспекти на професионализма в следващите издания на бюлетина. Но описаното до тук наистина е ядрото на успешната кариера.
Благодаря ви за отделеното време! Ако сте харесали бюлетина, ще съм благодарен да го споделите с приятели и познати, на които може да бъде полезен.
Тази поредица имейли ще бъдат написани по-общо, под формата на принципи. Напълно разбираемо е понякога да не сте сигурни как тези принципи могат да се приложат във вашите ежедневни ситуации. Когато се съмнявате, питайте ме! Ако имате въпроси, коментари или нужда от разяснения, пишете ми на ask@careerpro.bg.
Когато сте готови, мога да Ви помогна следните начини:
- Всички услуги на CareerPro.bg, можете да разгледате тук.
- Предишни издания на бюлетина и безплатни ръководства можете да прочетете тук.
- Последвайте ме в LinkedIn за ежедневни публикации за кариерата и ефективното управление.