“Отбори” не съществуват. Поеми отговорност и бъди решителен. (Как да бъдем професионалисти? – част 3)

1. “Отбори” не съществуват.

В работа често слушаме за културата на отбора и на организацията. “Отбори” обаче не съществуват. Да, за тях често се говори и понякога биват награждавани или порицавани. Съществуват и някои отборни дейности, които са полезни за работната среда.

Но винаги отделните хора са тези, които вършат работата. “Културата” на отбора е просто сбора от поведението на всеки индивид в организацията. Затова, ако искаме определена “екипна култура”, трябва да се уверим, че поведението на всеки в екипа е в рамките на установените норми. Например, не може да се каже, че имаш “приятелска” екипна култура, ако дори само един човек редовно крещи на други 20. Най-добрите треньори на спортни отбори като че ли го разбират по-лесно от мениджърите в корпорациите. Хора с различни умения, играещи на различни позиции, си сътрудничат, за да постигнат обща цел, но от всеки отделен играч се очаква изключително представяне. 

Затова, като професионалисти, трябва да се отнасяме сериозно към собственото си поведение. Един професионалист не се крие зад “отборната култура”, не повтаря “тука е така” и не плува по течението. Да, токсични работни места съществуват. Да, големите организации често са задушавани от бюрократизъм и “офисна политика”. Да, вероятно често ще срещате некомпетентни или лоши колеги и шефове. Но каквото и да се случва около вас, винаги и по всяко време носите пълна отговорност за собственото си поведение. Как се държи някой друг не е оправдание за собственото ви поведение. Можете да допринесете много в една лоша работна среда чрез професионализма си, поне докато не намерите по-добро място за работа.

2. Поеми отговорност

Поведението всъщност е “работата”, която вършим. Работата на отделните хора се събира в производителността на цялата организация. 

Поведениетое единственото нещо, което има значение за собствените ви професионални резултати.

Не чувствата. Не мотивацията. Не отношението. Това са неща, които са в главата ви. Поведението е това, което правите в обективната реалност. Всичко извън поведението е безсмислено да се обсъжда. Не че не трябва да работите върху контрола на чувствата, мотивацията, отношението си към работа, но нека го кажем изрично: Няма никакво значение колко мотивиран си, как се чувстваш, какво е отношението ти към работата, ако поведението ти не произвежда търсените резултати. 

Има пет основни поведения, които имат отношение към работата: 

1. Произведеното от работата, което може да включва един или няколко от следните критерии:

– качество

– количество

– точност

– навременност

– документация

– взаимоотношения

2. Думите, които използваме;

3. Как казваме тези думи – тон, скорост, сила/тишина и т.н.:

4. Израженията на лицето;

5. Езика на тялото.

Собственото ви поведение е това, за което трябва да следите изкъсо – кое върши работа и кое – не. И да, това включва израженията ви и езика на тялото! Въртите ли очи, когато някой каже глупост? Скръствате ли ръце, когато се говори нещо неприятно за вас? Все неща, които се отразяват на взаимоотношенията с другите, които пък са част от професионалното поведение.

Начинът за усъвършенстване на професионалното ви поведение е обратната връзка, която получавате. Обратната връзка окуражава ефективно бъдещо поведение.

Но не чакайте мениджърът ви да ви даде обратна връзка. Реалността е такава, че на повечето работни места НЯМА да получавате редовна обратна връзка от мениджъра си, а още по-рядко тя ще е полезна. Не чакайте обратната връзка, открийте я сами! Най-добрият начин да получавате обратна връзка е постоянно да анализирате сами работата си. Особено в началото на кариерата, има много какво да подобрите във всички аспекти на поведението си – и нещата, които правите добре, и тези, в които не се справяте толкова добре. Да анализираш ефективността на собственото си поведение в контекста на целите на организацията е едно от уменията на най-ефективните професионалисти.

Търсете обратна връзка често и за малките неща, а не рядко и за големите, когато наистина сте оплескали нещата. Точно като адресирате навреме дребните неща избягвате големите провали. 

Обратната връзка има значение само и единствено за бъдещето. Тя не е наказание, няма значение какво се е случило. Тя просто значи – “продължавай да правиш това нещо” или “промени как правиш това нещо”. Приемете грешките, защото те вече са се случили и няма да се променят, колкото да не ги харесвате. Когато сте направили грешка е моментът да се замислите какво можете да направите по-добре следващия път. Грешките, за които знаете, са проблем само ако продължите да ги повтаряте. 

3. Бъди решителен.

Действайте решително с получената обратна връзка. Използвайте тази информация, за да се усъвършенствате. Не създавайте 15-минутни дискусии, защото са ви поправили за правописна грешка. Не търсете оправдания за всичко. Всъщност няма значение защо сте сгрешили нещо. Понякога казвам на хората, с които работя – “честно казано, не ме интересува защо си сгрешил.” 

Смисълът на обратната връзка е да запазите продуктивното поведение и да промените непродуктивното, за да бъдете все по-ефективен професионалист. Да празнувате грешките, а не само победите. Да се освободите от егото си и да приемете обратната връзка такава, каквато е – информация за ефективността, без емоции. В този смисъл наистина няма „отрицателна“ или „положителна“ обратна връзка, тя е просто обратна връзка, която води до определени изводи и промяна в поведението. Обратната връзка е просто механичен процес. Ако я възприемате като такъв и не се защитавате от нея, бързо ще разберете, че тя не е нещо драматично и не ви застрашава. Тогава вече няма значение как ви е поднесена обратната връзка, дори и да е злонамерено. Ще използвате полезната информация и ще пропуснете безполезната. Поискайте обучение, прочетете отново процедурите, потърсете решение в интернет, попитайте колега. Можете да направите много, за да се усъвършенствате.

Разбира се, вашият ръководител може понякога да ви дава грешна обратна връзка или да не говори за поведението. Но той също е човек и това наистина не е толкова голям проблем… освен ако вие не го направите голям. Ако приемате “критика” твърде лично и емоционално, научете се да гледате на себе си в трето лице – сякаш играете видео игра. Когато играем игра и в някоя част ни побеждават, почти автоматично се замисляме “какво да променя?”, “какво да направя по-добре?”. Изпробвате друго умение, нова тактика, връщате се назад и играете, за да стане героят малко по-силен. Гледайте на кариерата си като на видео игра и ще ви е много по-лесно да напредвате – научете правилата и как да побеждавате.

Поемете пълна отговорност за поведението си, бъдете гладни за обратна връзка и я използвайте продуктивно, за да се усъвършенствате. Тогава всичко останало си идва на мястото.


До следващия път,
Teo

Към предишната част.

Към следващата част.


Когато сте готови, мога да Ви помогна следните начини:

  1. Всички услуги на CareerPro.bg, можете да разгледате тук.
  2. Предишни издания на бюлетина и безплатни ръководства можете да прочетете тук.
  3. Последвайте ме в LinkedIn за ежедневни публикации за кариерата и ефективното управление.

Постигнете мечтаната кариера!

Запишете се за безплатния ни бюлетин. Изпращаме приложими ръководства и полезни новини, за да бъдете по-ефективни професионалисти.