Кои са най-често допусканите грешки при писане на CV?

Интервю на jobs.bg с основателя на CareerPro – Теодор Димокенчев.

Оригинална публикация тук.

Какво мислите за практиката да се пишат мотивационни писма и автобиографии с помощта на Големи езикови модели? Как оценяват експертите по подбор тази практика?
Не е важно какви инструменти ползвате, а какъв е крайният резултат. Големите езикови модели могат да се използват за готов текст за мотивационно писмо. Но опитният читател ще схване, че това не е текст, написан от човек. Важно е да редактираме такива текстове и да добавим конкретика за индивидуалната обява, по която кандидатстваме. Тази персонализация прави доста по-добро впечатление от съвсем общо написан текст, който звучи „роботски“ и неангажирано. Едно добре написано CV съдържа толкова много специфична за всеки човек информация, която така или иначе няма как да не напишем във файла. Същата информация ще трябва да дадем на езиковия модел, за да може той да ни върне достатъчно добър резултат. Това в голяма степен обезсмисля ползването му за писане на CV. Можем да го ползваме като помощно средство, например при описване на задълженията, които след това да редактираме. Но полезността му според мен е ограничена.

На какво е по-добре да заложат кандидатите – на стандартния европейски формат или на индивидуален формат?
Стандартният европейски формат е едно от най-лошите неща, които са се случвали на пазара на труда. Изключително неудобен и за писателите, и за читателите, с твърде много празно място и раздробяване на информацията. Има множество безплатни шаблони в интернет и сайтове, през които можете да си направите CV, което изглежда далеч по-добре от европейския формат. Какъвто и формат да използвате, следвайте тези принципи:

– Прост дизайн и ясна структура;
– Започвайте с най-важната информация за контакт;
– Описвайте опита си в обратен хронологичен ред, първо най-скорошния;
– Отделете особено внимание на постиженията на всяка позиция;
– В края опишете образованието си в обратен хронологичен ред;
– Дължина една страница.

За 95% от хората това е достатъчно, а рекрутърите ще ви благодарят, че им спестявате дилемата къде да гледат, когато отворят резюмето.

Как бихте препоръчали да се адресира онлайн кореспонденция, съпътстваща изпращането на автобиография и мотивационно писмо?
Винаги бъдете кратки и професионални в кореспонденцията. Никой няма време да чете романи, а и рядко носят истинска стойност. Ако трябва да напишете нещо по-подробно, използвайте BLUF техниката – Bottom Line Up Front. Това означава да започнете с най-същественото, описано в 1-2 изречение, а едва след това да давате повече уточняващи обяснения. Това е и добра техника за писане на имейли по принцип. Повечето хора се интересуват какво в имейла ги засяга пряко, а не толкова от подробностите.

Има ли информация, която кандидатите често пропускат да посочат или подценяват, а всъщност е от голямо значение за HR професионалистите?
Най-важното нещо е да опишете добре опита си. Това е и нещото, което хората пропускат най-често. За да направите по-добро впечатление, трябва да опишете не просто за какво сте носили отговорност, но и какво и как точно сте постигнали. Отговорностите и постиженията са две отделни части на описанието на всяка позиция. Покажете как успешно сте си изпълнили задълженията. Например: „Постигнах 97% от стандарта за качество в първите два месеца на позицията.“ „Намалих разходите с 12% чрез намаляване на излишните действия в работния процес.“ „Повиших продажбите с 8% чрез редовни обучения за служителите.“ На много хора им е трудно да измислят какви постижения да напишат. Помислете за всичката „нормална“ работа, която вършите добре ежедневно и я опишете като постижение. Например, ако отговаряте на имейли с клиентски запитвания, можете да напишете: „Постигнах 100% навременно отговаряне на запитванията от клиенти, идващи по имейл.“

Кои са най-често допусканите грешки при писане на CV?
CV-то е брошура, която продава вас. Ако брошурата е добра, ще ви извикат на интервю, където вече е мястото за дълги и широки представяния и обяснения. Рекрутърите гледат стотици CV-та на ден и си правите лоша услуга, ако не направите CV-то си изрядно. Въпреки това масово CV-тата са изпълнени с правописни и граматически грешки, прекалено големи шрифтове, снимки от плажове и дискотеки, неработещи телефонни номера. Тези проблеми се срещат по-често, отколкото хората си дават сметка. Друг често срещан проблем е да се включва изключително много излишна информация или да се повтаря едно и също на много места. Например да включвате езици, които сте учили до ниво А1 преди 15 години, категорията шофьорска книжка за работа, която не изисква да шофирате, изброени за пълнеж умения като критическо мислене, писане и четене, както и хобита и лични интереси, които нямат нищо общо с работата. Ако търся програмист, не ме интересува, че сте сертифициран леководолаз. Това можем да си го говорим на интервюто, но в CV-то само отвлича вниманието от съществените неща.

Кои грешки правят най-голямо впечатление на HR професионалистите?
Неща като очевидна неграмотност, непрофесионализъм, както и лъжи, които излизат наяве по време на интервюто. Трябва да разберете, че няма един стандарт при HR професионалистите и наемащите мениджъри. Хората кандидатстват с очакване, че всички CV-та се разглеждат еднакво, че HR-ите са роботи, които мислят по един стандарт или че не се влияят от настроения или корпоративна бюрокрация. Много малко наемащи имат система, по която оценяват кандидатите. Повечето карат на вътрешно усещане, на настроението, в което са в момента на четенето, и на личните си предубеждения. Почти никой HR или наемащ мениджър няма да си го признае, но всеки, който е работил с множество мениджъри и HR професионалисти, ще стигне до същия извод. Например познавам рекрутъри, които не разглеждат CV-та без снимка. Това за мен е изключително непрофесионално, но при някои хора е факт. Затова при двама равностойни кандидати, нещата често опират до това на какъв човек ще попадне CV-то. Това е просто човешка природа и няма защо да се сърдим на фактите. Търсенето на работа е маратон, в който през повечето време получаваме отрицателен отговор.

Какви подходи препоръчвате, за да се ограничи допускането на грешки?
Да имате система, която следвате. Винаги помага да направите списък за проверка и да го следвате. Например:
– Целият текст да е един шрифт. Шрифтът да е в един и същи размер.
– Данните да са точни – имейл, телефон, имена на минали позиции и работодатели, специфични термини, дати.
– Да няма правописни, пунктуационни, граматически грешки – проверявайте на следващия ден, след като сте писали.
– Дайте го на няколко близки хора да го проверят за грешки.
– Ползвайте spell checker и text-to-speech, за да „чуете“ как звучи написаното.
Можете да си направите собствен списък, който да отговаря на вашите нужди.

Ако все пак е допусната грешка в CV и по време на интервюто HR реферира към нея, какъв би бил правилният подход от страна на кандидата за работа?
Първото правило е никога да не лъжете в CV-то си. Второто правило е винаги да имате готови отговори. Например, ако имате дупка от 2 години в трудовия стаж, е нормално интервюиращите да са любопитни и да ви питат за нея. Не реагирайте дефанзивно, защото това само влошава впечатлението, което оставяте. Да имате кратък и адекватен отговор често е по-важно от конкретиката на самия отговор, защото притеснението на интервюиращия тук е дали лъжете или криете нещо, което ще сигнализира, че сте проблемен служител. С предварително премислен и уверен отговор вие ще разсеете тези съмнения. Отговорете просто и честно, както бихте отговорили на някой приятел – „бях в отпуск по майчинство“, „довършвах си образованието“, „взех си творческа почивка, за да се фокусирам върху Х“, „съкратиха ме“. Ако пък сте допуснали техническа грешка, например сте сгрешили някоя година, просто си признайте и се поправете.


Когато сте готови, мога да Ви помогна по три начина:

  1. Ако имате нужда от решаване на някакъв професионален проблем или кариерно ориентиране, се възползвайте от кариерна консултация по телефон или видео.
  2. CV консултация чрез видеозапис – ще Ви помогне да напишете максимално ефективно CV и да увеличите шансовете си за интервю.
  3. Генераторът на мотивационни писма съдържа готови шаблони за писане на мотивационно писмо, три примерни мотивационни писма и подробно описание на процеса на писането и адаптирането им към различни обяви за работа.

Постигнете мечтаната кариера!

Запишете се за безплатния ни бюлетин. Изпращаме приложими ръководства и полезни новини, за да бъдете по-ефективни професионалисти.