CV-то е най-важният документ в търсенето на работа. Може дори да се каже, че е най-важният документ, свързан с кариерата ви изобщо. Без него не може. Впечатлението, което то оставя у наемащите е ключово както за продължаването към етапа на интервютата, така и като основа, по която ще протичат самите интервюта.
Всеки, който прочете това ръководство, ще знае как да напише ефективно CV (резюме, автобиография). То ще се отличава толкова много от останалите, че ще ви даде предимство дори опитът ви да изостава от кандидати с по-лошо написани CV-та.
Резюмето ви ще казва “Аз съм професионалист!”
По-долу ще опиша ключовите моменти при писането на CV, стъпка по стъпка.
В това ръководство няма да има хакове и трикове. Само доказани практики за писане на ефективно резюме, което да ви помогне да достигнете до интервю.
Ето Вашият план за писане на CV. Да започваме!
- Целта на резюмето
- Форматът
- Личните данни
- Опитът
- Образованието
- Списък за проверка
- Обобщение
Целта на резюмето
Единственият добър резултат от кандидатстването по обява е достигането до интервю. Затова и целта на едно CV е да увеличи максимално възможността за това.
Това не значи, че едно зле написано или форматирано резюме няма да ви донесе интервю. Но реалността за повечето хора е, че ги викат на интервю за под 5% от кандидатстванията. Едно добре написано и впечатляващо резюме може да вдигне този процент до няколко пъти, а колкото по-често ви викат на интервю, толкова повече увеличавате шансовете си да получите оферта за работа.
В някои сфери има такъв глад за кадри, че компаниите често наемат хора, просто защото дишат. В такава сфера често служителите стават изключително арогантни, защото знаят, че винаги ще си намерят работа в рамките на месец.
В други сфери обаче, наемащите могат да си позволят да търсят “идеален” кандидат и в тези случаи е много по-важно едно ефективно написано CV. То ще ви отличи от останалите и ще увеличи шанса да стигнете до интервю.
В това ръководство няма да се спирам подробно защо НЕ трябва да включвате някои често срещани части от резюмета. Фокусът е върху най-важната информация, без която не може. Всичко друго е необходимо в много редки случаи, обикновено е ненужно, а понякога направо вредно.
Повечето хора си мислят, че рекрутърите са безпристрастни. Самите рекрутъри активно се опитват да ни убедят в това. Но истината е, че целта на подбора е да кажеш “НЕ”. Да отхвърлиш десетки и дори стотици резюмета и да намериш най-правилния за позицията човек. Ако не беше това целта, щяхме да наемаме първия кандидатствал.
Рекрутърите са хора и всеки от тях си има своята комбинация от предубеждения, които влияят на преценката му. Вашата цел е първото впечатление от резюмето ви да е добро, за да се зачетат сериозно в съдържанието му. Да не оставяте предубежденията на рекрутъра да работят срещу вас.
Визуалното първо впечатление, което едно CV трябва да прави, е на скучен професионализъм. Знам, че за много хора е трудно да го приемат, защото си мислят, че трябва да изглеждат “креативни” и “интересни”.
Истината е, че вие най-вероятно не сте дизайнер, нито пък хората, които ще четат резюмето ви. Не искате твърде “шарено” и “готино” резюме, защото ако първата реакция на четящия е “къде да гледам?”, то това често оставя лошо първо впечатление. Впечатление, че създавате работа за читателя, че нямате представа какво правите, че не сте подреден човек или каквато и да е друга причина да ви отхвърлят при наличие на сходни кандидати.
Сигурно се питате, “тогава как да направя впечатление?”.
За да направите впечатление, имайте впечатляващи постижения. При тяхната липса и най-готиният дизайн няма да ви помогне.
Нека сега навлезем в техническата част на резюмето.
Форматът
Първо, няколко правила за резюмето:
- Едно CV трябва да е точно една страница. Това е брошура, която продава вас. Ако брошурата е добра, ще ви извикат на интервю, където вече е мястото за дълги и широки представяния и обяснения. Данни за контакт, опит, образование. Една страница.
- При по-дълго CV, най-важната информация пак е на първата страница – скорошният опит. В повечето ситуации никой не наема служители заради информацията на втората страница на резюмето. Ако първата не е достатъчна, втората най-вероятно няма да ви спаси. А ако на първата не сте събрали достатъчно важна информация, значи ползвате лош шаблон.
- Хора с десетки години опит на високи позиции, с много постижения и в особени случаи може и да имат нужда от две страници. Това не важи за 97% от търсещите работа.
- Никога не лъжете.
- Простият дизайн е по-добър.
- Един шрифт, не твърде голям.
- Еднородно подреждане на информацията.
- Резюмето трябва веднага да отговаря на въпросите на рекрутъра:
- Къде е работил?
- Какво е правил?
- Колко добре го е правил?
- Как да се свържа с него?
- Позициите и компанията трябва да се отличават, постиженията трябва да са очевидни и информацията за контакт – четима, но без да заема излишно място.
- Не прахосвайте пространство! Белите пространства не носят никаква стойност.
- Снимката е в повечето случаи излишна. Но ако слагате, изглеждайте добре и професионално на нея.
Можете да го напишете сами с някой от популярните софтуери за редактиране на текст, или да спестите време, като използвате някой от хилядите безплатни и платени шаблони в интернет.
При закупуване на CV консултацията на CareerPro получавате безплатно специално разработен по нашата методология шаблон (на български и на английски език), по който можете да напишете страхотно CV.
Личните данни
Освен ако нещо друго е изрично поискано в обявата, е необходимо да включите само следните данни:
- Две имена.
- Град на местоживеене (и държава, ако кандидатствате за работа в чужбина).
- Имейл, който използвате редовно.
- Телефон, на който да ви потърсят за скрининг.
Ако във вашата сфера се ползва много LinkedIn, можете да сложите връзка към профила си. Ако е релевантно, добавете сайта си, блога си, портфолиото си или каквито други данни ще са полезни. Само информация, която е необходима.
Ето как може да изглежда:
Теодор Димокенчев
София, България | ask@careerpro.bg | 0888 888 888 | LinkedIn | Website
Тази информация трябва да е най-отгоре на CV-то, но не е необходимо да я пишете с огромен шрифт, който да заема 20% от страницата. Само ако опитът ви е подходящ за позицията и работодателят реши да ви интервюира, има значение информацията за контакт и дори името ви. Затова не отделяйте твърде много място за тази информация. Започнете с нея, за да знае четящият къде да я намери, ако му потрябва. Но оставете почти цялото място на страницата за вашия опит.
Най-важното нещо в едно CV – Опитът
Описанието на опита има три елемента:
- Административна информация
- Отговорности
- Постижения
Административна информация
Тази информация трябва да е удебелена и да се вижда най-добре. Започнете с месеца и годината на започване и приключване. След тях, името на позицията. Ако името на позицията е било много неясно или твърде специфично за конкретна компания и трудно би се разбрало, можете да добавите тази информация (например кой точно екип сте управлявали).
В края сложете името на компанията. Сложете местоположението, ако компанията е била в друг град или държава.
Ето как би могло да изглежда:
Месец Година – настояще: Позиция, Име на компания, местоположение –
Отговорности
Започнете с едно изречение с основната цел на позицията, последвано от 2-3 изречения с отговорностите. Например:
- “Отговорен за мотивирането на 15 сътрудници за постигането на целите за количество, качество и продажби.”
- “Отговорен за управлението и координирането на маркетингов екип с годишен бюджет 2 милиона евро.”
- “Отговорен за разработването и пускането на проект Х в рамките на бюджета и поставените крайни срокове. “
Кратко, точно и ясно.
Постижения
Повечето хора правят грешката да спират с отговорностите.
Но доброто описание на постиженията в работа е 80% от впечатлението, което CV-то ви прави. След описанието на отговорностите, в списък избройте най-ключовите постижения, които са свързани с тях.
Ако една от отговорностите ви е гореописаното мотивиране на 15 сътрудници, ще искам да знам, по възможност с цифри, колко точно добре сте се справили. Например:
- Постигнах 97% от стандарта за качество в първите два месеца на позицията.
- Намалих разходите с 12% чрез намаляване на излишните действия в работния процес.
- Повиших продажбите с 8% чрез редовни обучения за служителите.
- Намалих текучеството с 90% спрямо предишния ръководител на екипа.
На много хора им е трудно да измислят какви постижения да напишат. Помислете за всичката “нормална” работа, която вършите добре ежедневно и я опишете като постижение.
Например, ако ежедневно отговаряте на имейли с клиентски запитвания:
- “Постигнах 100% навременно отговаряне на запитванията от клиенти, идващи по имейл.”
- “Постигнах 123% от зададената месечна цел за количество отговорени клиентски запитвания.”
Започнете ли веднъж да мислите за работата си през призмата на постиженията, лесно ще измислите какво да напишете. Много помага и ако си записвате ключови постижения по време на работа. Затова е важно често да си обновявате резюмето.
Ако не измервате колко добре се справяте в работата, започнете сега. Не само ще имате какво повече да напишете в CV-то, но и ще се чувствате по-добре в работата си.
И, разбира се, никога не лъжете.
Ето как може да изглежда цялостно описана една позиция:
Месец Година – настояще: Позиция, Име на компания, местоположение – Опишете основната цел на позицията (1 изречение). Опишете отговорностите (най-много 3-4 изречения).
- Действие, резултат, начин на постигане
- Действие, резултат, начин на постигане
- Действие, резултат, начин на постигане
- Действие, резултат, начин на постигане
Разбира се структурата, която ползвате, може и да има малко по-различно разположение. Каквато и да е тя, най-важното е да не пропускате да опишете постиженията и да спазвате една и съща поредност за всяка позиция.
Ако имате празни периоди в опита, бъдете готови да ги обясните. Нормално е хората да питат. Няма нужда да сте твърде дефанзивни. Повечето интервюиращи търсят каквато и да е нормално звучаща причина – “Бях в майчинство”, “Бях болен и се лекувах”, “Почивах си една година, за да напиша роман”. “Исках да си довърша образованието”. Обяснете просто, както бихте обяснили на някой познат.
Ако нямате опит или той е много кратък, е напълно приемливо да сложите неща като “капитан на футболния отбор” или “президент на клуба по дебати”. Но с трупането на трудов стаж, тези неща трябва да отпаднат от CV-то.
Образованието
Образованието описваме по възможно най-краткия начин:
Висше образование:
- Магистър по Бизнес администрация – Управление и предприемачество, Софийски Университет “Св. Климент Охридски”, 2021
- Магистър по право, Софийски Университет “Св. Климент Охридски”, 2016
Средно образование не е нужно да се пише, освен ако:
- нямате висше
- средното е много релевантно за позицията, а висшето ви не е. Например сте завършили гимназия по дървообработване, после висше българска филология, но позицията е свързана с дървообработването.
Сертификати включвайте само ако са много важни за позицията, като следвате същия формат. Ако кандидатствате за програмист, не ме интересува, че сте сертифициран леководолаз или че имате шофьорска книжка.
Списък за проверка
Задължително изпратете резюмето си на няколко близки човека и ги помолете изрично да търсят всякакви грешки. Най-бързият начин да направите лошо впечатление е да изпратите неграмотно написано резюме.
Използвайте този списък, за да проверите всички аспекти на автобиографията си:
- Целият текст да е един шрифт – напр. Times New Roman. Шрифтът да е в един и същи размер – 10/11/12;
- Името и данните за контакт центрирани най-отгоре, останалото с подравняване от двете страни – justified;
- Един празен ред между всеки абзац – прави го по-лесно за четене;
- Не оставяйте редове с една дума или прескачане на следваща страница от резюмето по средата на изречението. Можете да форсирате нова страница на някой абзац с shift+enter,
- Данните да са точни – имейл, телефон, имена на минали позиции и работодатели, специфични термини.
- Данните да следват един и същи формат – например ако пишете датата “1 Jan 2020”, следвайте този формат навсякъде.
- Проверете за правописни, пунктуационни, граматически грешки;
- Дайте го на няколко близки хора да го проверят за грешки;
- Запазете го и го изпратете във формат .PDF с име на файла подобно на “Ivan Ivanov CV 2023”.
Не бъдете роби на шаблоните или на ръководствата! Дори и това, което сега четете. 😉
Ако нещо не изглежда наред или звучи абсурдно, защото сте следвали стриктно някакви инструкции, не се колебайте да го промените! Затова също са особено полезни мненията на други хора.
Обобщение
Писането на CV не е трудно, ако следвате правилната система. Да обобщим:
- Прост дизайн и ясна структура.
- Започвате с най-важната информация за контакт.
- Описвате опита си в обратен хронологичен ред, първо най-скорошното. Отделете особено внимание на постиженията на всяка позиция.
- В края описвате образованието си в обратен хронологичен ред.
- Преразглеждате резюмето всяко тримесечие, за да го актуализирате.
Следвайте тези пет правила и ще получите повече обаждания от работодатели.
Ако положите допълнителни усилия, винаги ще правите по-голямо впечатление от останалите кандидати.
Това е всичко за днес.
До следващия път.
Когато сте готови, мога да ви помогна по три начина:
- Ако искате да получите лични насоки за Вашето резюме, можете да поръчате CV консултация чрез видеозапис. Ще работим заедно докато Вашето резюме ви представя във възможно най-добра светлина. Ще получите и подарък шаблон на български и на английски език.
- Можем и да напишем Вашето CV заедно.
- Ако имате нужда от кариерно ориентиране или решаване на някакъв професионален проблем, предлагаме кариерна консултация по имейл, телефон, или видеоразговор.
- Последвайте ме в LinkedIn за ежедневни публикации за кариерата и управлението на хора.