Важността на работните взаимоотношения

Взаимоотношенията са най-важното нещо в кариерата ти след резултатите.

Не е достатъчно да имаш добри резултати, просто “да си вършиш работата”. Ако си постигаш своето, но не изграждаш добри взаимоотношения с хората около теб, значи не си отборен играч. Не трябва просто да търпиш работенето с други хора, трябва да си добър в това. Трябва да опознаеш хората в екипа си, както и тези в по-широката организация. Има хора и отдели, с които ще се занимаваш постоянно. Трябва да познаваш хората там. Трябва да имаш приятели в тези отдели, когато ти трябва нещо, а не да разчиташ само на “официалните канали”, или да разчиташ мениджъра ти да свършва това общуване вместо теб.

В отборa и извън него

Разбира се, всичко започва с твоя отбор. Не е достатъчно да се разбираш само с шефа си или да изградиш страхотни взаимоотношения извън своя екип, но да не се разбираш с колегите си. Това значи много неща – да помагаш, да доброволстваш, да си любезен, да си спазваш думата и поетите ангажименти, да знаеш проблемите на останалите, да се адаптираш към нови обстоятелства, да знаеш как да се справяш с моментите, в които някой колега не се представя в най-добрата си светлина.

Част от професионалното поведение е и изграждането на силни взаимоотношения извън непосредствените ти колеги. Не е необходимо да познаваш всички, но в рамките на първия месец на ново работно място, трябва да си започнал да изграждаш мрежа от познати в цялата организация.

Представи се!

Трябва да се запознаваш с хората. Ако са в сградата, открий къде работят, кой работи около тях, кой е шефът им и що за човек е. Отиди при колегата, усмихни се, подай ръка и кажи: “Здрасти, аз съм Иван Георгиев. Разменяхме си имейли, аз съм в отдел Х. Приятно ми е да се запознаем на живо!”

Ако някой работи на друг етаж, намери причина да отидеш на този етаж. В идеалния случай, ще имаш работна среща или друго събиране. Когато имаш възможност, се възползвай от нея. Никога не отивай на среща или събитие в друга част на офиса, без да помислиш кой работи там и при кого можеш да се спреш за кратък разговор. Някои колеги работят в чужбина, затова и няма да имаш много възможности да се запознаеш с тях на живо. Но когато някой посещава твоя офис, или ти пътуваш по работа, възползвай се от възможността максимално.

На много хора им трябва малко помощ да се представят. Аз бях такъв. Това е нормално. Но не ползвай склонността на характера си като оправдание да не изграждаш добри взаимоотношения. Ако искаш да извлечеш максималното от кариера, просто трябва да общуваш повече. Не е толкова трудно да се научиш как – чети безплатните материали на CareerPro.bg, свържи се с мен за консултация или намери един от безбройните безплатни и платени източници в интернет. За мен добро начало беше класиката на Дейл Карнеги – “Как да печелим приятели и да влияем на хората”.

Поддържай взаимоотношенията- честотата на общуване има значение

Трябва да поддържаме взаимоотношенията, както поддържаме къщата и колата си. За съжаление не е достатъчно да се запознаеш с някого. Връзките губят силата си, ако не ги поддържаме, както всяко друго нещо в живота. Трябва периодично да говориш с хората, за да не забравят за теб и да не си мислят, че ги търсиш само, когато ти трябват за работа.

Има няколко начина да постигнеш това. Направи си повтарящ се календар, който ти напомня да говориш с определен човек на всеки 3-4 месеца. Може просто да се казва “Говори с Николай Петров”. Ако скоро си говорил с него, просто го отмяташ като свършено. Но ако не си, календарът ще ти напомни да му се обадиш, да пратиш имейл, или да отидеш до бюрото му да го питаш как вървят нещата. Отнема 2 минути.

За хората, които работят по-близо до теб, просто практикувай да се отбиваш до бюрото на колегите. Поздрави ги, виж имат ли нужда от нещо. Ако отиваш за кафе или цигара, питай ги дали искат и те (пушачите са особено привилегировани в това отношение). Някои интроверти са склонни да отричат това поведение като “подмазване”, но това е просто да направиш услуга, или по-просто казано – да се държиш приятелски и като добре възпитан човек. Във всяка организация съществува скрита “икономика на услугите”, която се движи от добрите взаимоотношения и от взаимно направените и дължимите услуги. Гледайте винаги да сте с положителен баланс.

Трябва да може ти се има доверие.

Професионалните взаимоотношения не са просто “кой те харесва” – по-скоро кой ти има доверие. Не е достатъчно да си любезен, да си “екстроверт” и да поздравяваш, макар че със сигурност помага. Не бъдете като онези хора, които разправят как познават всички и всичко може да уредят, но после от работата им не излиза нищо. Тези хора обикновено не се мяркат, когато трябва да се стои до късно. Всички любезности губят силата си, ако не вършиш това, което си казал, че ще свършиш.

Когато някой те помоли за помощ, опитай се наистина да помогнеш. И ако приемеш да помогнеш, спазвай думата си като свещена клетва. В дългосрочен план е по-добре да казвате “не”, ако не можете да помогнете, защото това само ще затвърди, че когато кажете „да“, ще удържите на думата си. Но това не е оправдание да казвате „не“. ВСИЧКИ сме „твърде заети“… но това обикновено е само извинение. Ако кажете на някого, че ще направите нещо, направете го. Ако обещаете и не можете да го изпълните, признайте си го, извинете се и обещайте да се справите по-добре следващия път. Печелим доверие като правим това, което казваме, че ще направим.

А ако знаеш, че не можеш да помогнеш, опитай да насочиш човека в правилната посока – към друг колега, който може би е по-подходящ да помогне, или просто с предложение как може да се подходи към проблема. Хората често подценяват колко полезно е това.

“Може да му се има доверие” и “спазва думата си” са най-добрите комплименти за едни отношения.

Реципрочността – давай повече, отколкото получаваш.

Една от най-големите грешки, които допускат неопитните професионалисти е да си мислят, че развитието на мрежата им от добри отношения се свежда до това да познаваш “правилните хора”, за да получиш от тях каквото искаш. Че отношенията са важни, защото хората могат да ти вършат услуги, да те улеснят в кариерата и да те учат.

Но това е грешен подход.

Изграждането на взаимоотношения е преди всичк помагане на другите. Повече да даваш, отколкото да получаваш. Ако единствено търсиш как някой да ти свърши услуга, много бързо хората ще те разберат и ще започнат да странят от теб. Никога няма да придобиеш репутация на човек, на когото може да се има доверие, защото хората, които само “вземат”, по подразбиране много рядко “дават”.

“Скритата икономика на услугите” между професионалистите е трудна за приемане от много хора. Те си мислят, че животът ще по-лесен, ако “просто си вършиш работата”. И аз съм си мислил същото, когато започвах своята кариера. Но един от принципите на CareerPro.bg е реализмът – да виждаме света и хората такива, каквито са, а не такива, каквито ни се иска да бъдат. А да искаме изцяло рационален, неемоционален, неперсонален свят е научна фантастика. Играта е такава и ще трябва да се научиш да я играеш добре, ако искаш да напреднеш в кариерата и в живота. Няма нужда да си най-голямата звезда, но ще трябва да играеш. Затова научи поне основните умения, необходими ти да изграждаш силни взаимоотношения в работа.

До следващия път,
Тео

Когато сте готови, мога да Ви помогна следните начини:

  1. Всички услуги на CareerPro.bg, можете да разгледате тук.
  2. Предишни издания на бюлетина и безплатни ръководства можете да прочетете тук.
  3. Последвайте ме в LinkedIn за ежедневни публикации за кариерата и ефективното управление.

Постигнете мечтаната кариера!

Запишете се за безплатния ни бюлетин. Изпращаме приложими ръководства и полезни новини, за да бъдете по-ефективни професионалисти.