Поведението всъщност е “работата”, която вършим. Работата на отделните хора се събира в производителността на цялата организация.
Поведението е единственото нещо, което има значение за собствените ви професионални резултати.
Не чувствата. Не мотивацията. Не отношението. Това са неща, които са в главата ви. Поведението е това, което правите в обективната реалност. Всичко извън поведението е безсмислено да се обсъжда. Не че не трябва да работите върху контрола на чувствата, мотивацията, отношението си към работа, но нека го кажем изрично: Няма никакво значение колко мотивиран си, как се чувстваш, какво е отношението ти към работата, ако поведението ти не произвежда търсените резултати.
Има пет основни поведения, които имат отношение към работата:
1. Произведеното от работата, което може да включва един или няколко от следните критерии:
– качество
– количество
– точност
– навременност
– документация
– взаимоотношения
2. Думите, които използваме;
3. Как казваме тези думи – тон, скорост, сила/тишина и т.н.:
4. Израженията на лицето;
5. Езикът на тялото.
Собственото ви поведение е това, за което трябва да следите изкъсо – кое върши работа и кое – не. И да, това включва израженията ви и езика на тялото! Въртите ли очи, когато някой каже глупост? Скръствате ли ръце, когато се говори нещо неприятно за вас? Все неща, които се отразяват на взаимоотношенията с другите, които пък са част от професионалното поведение.
Начинът за усъвършенстване на професионалното ви поведение е обратната връзка, която получавате. Обратната връзка окуражава ефективно бъдещо поведение.
Но не чакайте мениджърът ви да ви даде обратна връзка. Реалността е такава, че на повечето работни места НЯМА да получавате редовна обратна връзка от мениджъра си, а още по-рядко тя ще е полезна. Не чакайте обратната връзка, открийте я сами! Най-добрият начин да получавате обратна връзка е постоянно да анализирате сами работата си. Особено в началото на кариерата, има много какво да подобрите във всички аспекти на поведението си – и нещата, които правите добре, и тези, в които не се справяте толкова добре. Да анализираш ефективността на собственото си поведение в контекста на целите на организацията е едно от уменията на най-ефективните професионалисти.
Търсете обратна връзка често и за малките неща, а не рядко и за големите, когато наистина сте оплескали нещата. Точно като адресирате навреме дребните неща избягвате големите провали.
Обратната връзка има значение само и единствено за бъдещето. Тя не е наказание, няма значение какво се е случило. Тя просто значи – “продължавай да правиш това нещо” или “промени как правиш това нещо”. Приемете грешките, защото те вече са се случили и няма да се променят, колкото да не ги харесвате. Когато сте направили грешка е моментът да се замислите какво можете да направите по-добре следващия път. Грешките, за които знаете, са проблем само ако продължите да ги повтаряте.
Когато сте готови, мога да Ви помогна следните начини:
- Всички услуги на CareerPro.bg, можете да разгледате тук.
- Предишни издания на бюлетина и безплатни ръководства можете да прочетете тук.
- Последвайте ме в LinkedIn за ежедневни публикации за кариерата и ефективното управление.