Резултатите са на първо място. Винаги. Върши си работата!
Ето какво значи да си вършиш работата:
1. Приоритети.
На първо място, да си вършиш работата значи да знаеш приоритетите си. Всички имаме да вършим твърде много неща. Никой никога няма да измисли работа, която перфектно да балансира натовареността и свободното време, просто защото е невъзможно. Затова често трябва да избираш върху какво да работиш. Но свободата на избор е в контекста на резултатите, които имат значение за организацията. Работа на прекия ти ръководител е да се увери, че това ти е напълно изяснено. Ако решиш да работиш върху нещо различно, може би отдалечаваш организацията от постигането на някоя ключова цел, която е далеч по-важна от нещото, по което си решил да работиш.
Ще имаш много случаи, в които трябва да избереш сам върху какво да работиш. Това е добре, защото ще упражняваш вземането на решения за важността на конкретната задача. Но ако не знаеш приоритетите си, а и тези на организацията, ще ти е много трудно да направиш правилния избор. Затова говори с прекия си ръководител, изясни си приоритетите, помисли върху тях. Ако ръководителят ти не ги изясни достатъчно, опитай да си ги изясниш по друг начин. Стреми се винаги да имаш отговор на въпроса “кои са приоритетите ти в организацията”.
2. Задачи.
На второ място, знай какви задачи имаш да свършиш, за кого и до кога. Увери се, че спазваш думата си и изпълняваш поетите ангажименти. Приемането на една задача за изпълнение е професионално задължение да я изпълниш в зададените параметри или ако не можеш да я изпълниш – да предупредиш предварително и по ефективен начин за забавянето. Култивирай навикът си да бъдеш професионалист, което значи – да свършиш каквото трябва да свършиш, когато трябва да го свършиш, дори да не ти харесва, без да се оплакваш. Ако не знаеш какви са задачите ти, ПОПИТАЙ!
Задачите ти имат значение. Хората, които имат репутация, че изпълняват задачите си качествено и навреме са хората, за които казваме, че “вършат работата”. Ако не изпълняваш задачите си в зададените параметри, вероятно ще имаш репутация на човек с оправдания. А ако имаш такава репутация, никога няма да получиш от по-”интересните” задачи, няма да бъдеш повишен и няма да научиш нищо ново.
3. Крайни срокове.
На трето място, спазвай крайните срокове.
Твърде често се отнасяме пренебрежително към крайните срокове. Помисли си в колко проекти, които са свършили точно на време, си участвал. Случва се рядко.
Всички си намираме добри причини да закъсняваме малко, да оправдаем пропускането на сроковете с ден или два, да не ни интересува как малката част от работата, за която отговаряме, се отнася към цялата работа. Професионалната ни култура е сборът от всички наши поведения. Когато поведението ни допуска да не спазваме крайните срокове, значи културата ни е култура на НЕспазване на крайните срокове. Ако това се прави от достатъчно хора, значи това е и културата на организацията. Това, разбира се, се отразява бързо на репутацията ни, която трудно се гради, но бързо се губи. Затова и считайте крайните срокове за неразделна част от постигането на резултатите.
Разбира се, на всекиго се случва да не свърши работата навреме. Но всеки път, когато е по силите ти, избирай да си навреме! А когато не можеш, общувай проактивно и отрано за този пропуск, за да могат всички заинтересовани да го имат предвид. Закъснението ти засяга и тях. Това е просто част от участието в нещо по-голямо от теб самия – професионалната организация.
Да обобщим:
- Осъзнай приоритетите си
- Върши си задачите – какво, на кого и до кога го дължиш
- Спазвай крайните срокове
До следващия път.
Тео
Когато сте готови, мога да Ви помогна следните начини:
- Всички услуги на CareerPro.bg, можете да разгледате тук.
- Предишни издания на бюлетина и безплатни ръководства можете да прочетете тук.
- Последвайте ме в LinkedIn за ежедневни публикации за кариерата и ефективното управление.